2013. május 17., péntek

Opel tuning

Érdekes dologba kezdtem nemrégiben. Ha már nálam ragadt az Astra, gondoltam, kicsit fogyaszthatna kevesebbet, mivel a 8-10 liter közötti átlaggal nem voltam túlzottan kibékülve. Sok erőt nem akartam bele pluszban, mert már eddig is elégedett voltam az 1.6-os erőművel ilyen szempontból. Illetve hát az 5 sebességes váltót kivéve, ami 100km/h felett a magas fordulat miatt nagy motorzajjal jár.
Nézegettem neten ezt-azt, van egy rakás lehetőség, de hogy mi jön be és mi nem...

  • akkumulátorra szerelhető feszültség-emelő
  • benzincsőre szerelhető mágnes
  • lambda-szonda pumpa
  • tuning doboz
  • chiptuning
  • tankolj prémium üzemanyagot (100as oktánszám stb)
  • reformáld meg a vezetési stílusod
  • sport légszűrő
És a lista még közel sem fejeződött be, csak a többi szerintem említést sem nagyon érdemel. Az ismerősök tapasztalatából, a sok netes pro és kontra leírásból arra jutottam, hogy ami legnagyobbat nyomhat a dolgon, az a chiptuning. A chiptuning vs. tuningbox összehasonlításba most nem mennék bele, a lényeg, hogy sok kamut ígérnek, de a mérések nem igazán támasztják alá ezt a gyakorlatban, míg a chiptuning ezzel szemben ugyan drágább, vagy hasonló árú, de ha hozzáértő csinálja, tényleg csodát képes művelni.

Ismerősök ajánlásával, és utánaolvasással igazából 3 céget hoztam ki lehetségesként:
ATC tuning
Autochip

Mivel az Autochip-nek sajnos nem volt eszköze a frissebb motorelektronikához (115 lovas 1.6-os motor, a korábbi 100 lovasok ellenében), az ATC pedig alapból 6 számjegynél indul, maradt a Speed it up! . Nagyon segítőkészek, emailre mindig fél órán belül válaszolnak, a kérdéseket teljes körüljárással megválaszolják. Kicsit ugyan paprikás volt a felpiszkálás ára, azonban van amivel nem érdemes 1-2 tízezerért kockáztatni a sokkal drágább javítást. Így egyeztettem időpontot és kimentem.

Kiérkezésemkor egyből kedvesen fogadtak, elsőnek egy fékpados mérés következett, amelyből kiderült, nincs-e komolyabb baja az autónak, ami esetén elsőre inkább a szerviz felkeresését ajánlják. Szerencsére semmi problémát nem találtak. A szerelésnél minden kíváncsi kérdésemre készséggel válaszoltak, nem néztek hülyének, amiért nem ismerem belülről az összes alkatrészt, a pontos működést stb. Fogyasztással kapcsolatos tippeket is kaptam, stb. Majd következett a motorelektronika eltávolítása és átprogramozása. Ehhez már elvonult Péter, a vezető, és a szobájában, csendben progamozgatott, néha laptoppal a kezében kiment az autóhoz, nézegette, majd visszament. Kb másfél órás munka után kész lett a mű, visszaszerelésre került, és az autó teszt alá került újra. Az eredmény kifejezetten jól festett:



Az összesen 2-2,5 órás procedúra után (adatfelvétellel, szétszereléssel, összerakással, stb) boldogan indultam haza. Alig vártam már, hogy kipróbáljam, mit tud a kicsike. Elsőre azonban még alig éreztem valamit... Kicsit fura volt, nem tudtam, most mi van. Gyorsítgattam, lassítgattam, de csak nem éreztem úgy, hogy a 115 lóerőből 300 lóerős szörnyeteg vált volna, még érzésre sem :) (ezt kicsit fejben helyre is kellett tenni, ugyanis nyilván nem is ez történt) Aztán ahogy mentünk a városban, egyre többször ért meglepetés. Visszaváltásnál sokkal több kraft van benne, mint ami korábban volt, valahogy az egész sokkal dinamikusabb lett. Indulásnál sokkal nehezebb lefullasztani, habár még mindig nem lehetetlen.
Este elvitte a húgom egy 80 kilométeres túrára, és azzal jött haza, hogy sokkal-sokkal jobban megy az autó. Egy szó mint száz, egyelőre elégedett vagyok a dologgal, egész más érzés benne autózni, a baj az, hogy azóta nagyon nehezen választok más közlekedési formát.

Fogyasztásról egyelőre nem tudok nyilatkozni, mivel még csak fél tank benzint evett meg azóta, de amint lesz értékelhető adat, ezzel is próbálok szolgálni, amellett, hogy elkezdtem próbálkozni a benzinekkel, valamint amennyiben ez nem lesz elég, még a korábban felsorolt dolgok közül is lehet, hogy kipróbálok 1-2-t.
Konklúzióként azt tudom mondani, hogy 1,6 liter hengerűrtartalom alatt szinte kötelező, de afelett is bátran ajánlható a chiptuning, ha arra alkalmas, megbízható személy végzi. Korábban nem volt szükségem erőtöbbletre, de most már semmi pénzért nem adnám vissza.

Update 2013.05.27:
Hétvégi kiruccanás óta kicsit változott a fogyasztásügyi helyzet.
A tankban 50% OMV Maxxmotion 95 és 50% Shell VPower Nitro+ 95-tel indultunk, 210km futás 1:5 arányban városi, tehát inkább országúti, kíméletes hajtás mellett a visszaszámolt fogyasztás 6,27 liter / 100km... Annyit azért hozzátennék, hogy 8 alatt vegyesben nem szokott kajálni, 7,5 alatt pedig országúton sem volt soha... Ha ilyen lesz még sokszor, akkor már kifejezetten megérte a dolog, a plusz kraft pedig ajándék :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése